קילומטר לליטר - פורטל רכב : אלפי רכבים ואופנועים , כתבות , חדשות , מחשבונים , השוואות רכבים , נתוני רכב , צריכת דלק אמיתית ועוד.
דגמים חמים: טויוטה קורולה  | סוזוקי בלנו  | סובארו B4  | אופל אסטרה  | רנו מגאן  | סיטרואן ברלינגו‏  | יונדאי אקסנט  | פולקסווגן פולו  | מאזדה 3
XMLHeb 1
יצרן
דגם
שנה
תת דגם
חיפוש רכב חופשי (יצרן ודגם)
הודעות מערכת
  • 08/14/2017 מחיר בנזין אוקטן 95
    5.94 ש"ח בשירות עצמי

    6.13 ש"ח כולל שירות

  • 08/14/2017 מחיר סולר
    7.32 ש"ח

    (ממוצע תחנות)

הרכבים הנצפים ביותר החודש
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    16.1 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    10817
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    15.8 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    10583
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    20.4 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    10567
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    16.6 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    10533
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    15.8 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    10346
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    16.1 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    10199
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    16.1 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    10121
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    16.1 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    9200
מזיני התכנים המובילים
  • גורג כלדאוי
  • נתנאל מכלוף
  • גיא באור
  • saar noy
  • רון כהן
  • דביר קלומיטי
  • כאמל חגאזי
  • מייקל מירסקי
  • נועם כהן
עמוד ראשי >> כתבות מעולם הרכב מארבעה יוצאים שניים, כתבה שנייה בסדרה

מארבעה יוצאים שניים, כתבה שנייה בסדרה

תאריך הפרסום: 23/10/13
| כותב המאמר: גיא סחריה

עם רישיון בארנק וקסדה על הראש, הגיע הזמן לממש את הפנטזיה ולראות האם שני גלגלים הם הדבר האמיתי, או שכגודל הציפייה - גודל האכזבה


אחרי שסיפרנו לכם על הליך הוצאת רישיון הנהיגה באופנוע ובחירת הכלי הנכון בכתבה הקודמת, הגיע הזמן לשים מעשים במקום דיבורים ולנסות להחליט האם שני גלגלים הם תחליף ראוי לקופסת המתכת הנוחה והבטוחה שנקראת רכב.



המשחק מתחיל. צילום: גיא סחריה
עולים על מדים

עוד לפני שישבנו על מושב הקטנוע, מגיע אחד ההבדלים המהותיים ביותר שבין רכב פרטי לרכיבה על כלי דו"ג (דו-גלגלי) - אביזרי המיגון והבטיחות. קסדה, מעיל וכפפות הם אביזרים הכרחיים למי שאוהב את גופו והם פריטים שיש ללבוש לפני כל רכיבה, ארוכה או קצרה. בימי הקיץ החמים מדובר בנטל חם ומציק, אך בחורף ובשעות הערב, כשהטמפרטורה יורדת, המעיל והכפפות נעימים יותר והקסדה חוסמת פרצי אוויר קרירים. 



קטנוע ה-S3 Advance של דיאלים. צילום: גיא סחריה
רכיבה ראשונה

הכלי שהושאל לי על ידי אלבר מוטו, יבואנית דיאלים לארץ, הוא ה-S3 Advance, קטנוע בנפח של 250 סמ"ק ובעל הספק של 26 כ"ס מכובדים לקטגוריה. כנהג רכב די מנוסה אני חייב לציין שלרכיבה הראשונה התלווה חשש לא קטן - פתאום אין את מעטה המתכת שמגן עלי ממכוניות, אוטובוסים ומשאיות, עפר וכתמים על הכביש הופכים לאימת החלקה וההגה הופך לצינור מתכת קטן. כל אלו גרמו לי לגשת למטרים הראשונים בזהירות רבה - איתותים, מבטים אינסופיים לצדדים וחשש מכל מכונית שגולשת לצומת. כבר ברכיבה הראשונה הבחנתי שתרבות הנהיגה בארץ מתעלמת מרוכבי הדו"ג, מה שאומר שאצטרך לשאת את כל האחריות ברכיבה. רוכב צריך לחזות כל תנועה חריגה של רכבים ולהיכנס לתוך ראשם (כביטוי כמובן) של הנהגים כדי למנוע תאונה אפשרית. כל איתות, פזילה מהנתיב ואפילו תזוזת ראש של הנהגים הסובבים צריכים להדליק נורת אזהרה אצל הרוכב. אחרי מעט פרקטיקה הרשתי לעצמי לחדור ל"מכה" של רוכבי הדו"ג - מרכז תל אביב. העומס התל-אביבי, אליו חששתי לגשת בתחילה, הפך במהרה למגרש משחקים אחד גדול בו ניווטתי בזריזות ובזהירות בין הרכבים הפרטיים שעמדו בפקקים האופייניים. כבר כאן נחשף היתרון הגדול של הקטנוע - אין יותר פקקים או המתנה מיותרת בשיירת מכוניות - אני יודע מתי יצאתי ומתי אגיע, הידד! החיוך הדבילי שעל שפתי הוסתר למזלי על ידי הקסדה אבל המסקנה כבר הייתה ברורה, אני מתחיל לחבב את העניין.



לוח מכוונים נאה ונעים, הנעה ללא מפתח ולחצן חכם לפתיחת המושב, שפע תאי אכסון כולל תא ננעל. צילום: גיא סחריה
ממשיכים במעלה הסקאלה

מהעיר יוצאים לכיוון ירושלים ההררית וגם כאן החשש הראשוני הופך במהרה לנינוחות מהולה בזהירות. מי שלא מחפש הרפתקאות בכביש המהיר וירכב על הקטנוע כאילו הוא נוהג ברכב ממוצע, ייהנה מתחושת ביטחון ו"כבוד" מנהגי הרכבים. למרות שנפח הקטנוע עומד על 250 סמ"ק- מהירות שיוט של 120 קמ"ש היא כלל לא בעיה עבורו, כך גם יציאה לעקיפות מהירות במהירויות גבוהות יותר שהן על תקן הפלילי. על הצד השלילי ניתן למנות את ספיגת הזעזועים שבניגוד לרכב פרטי מורגשת היטב בגופו של הרוכב, כמו גם הרוח החזקה שהופכת לפקטור משמעותי ביותר במהירויות גבוהות שכאלה. כשמגיעים לפקקים שמתחילים בשער הגיא ומורידים מהירות - החיוך חוזר לשפתיים ומשחק התמרונים מתחיל מחדש.



אז הבלורית לא מתנפנפת ברוח, אבל עדיין יש יותר רוח מאשר ברכב המשפחתי. צילום: גיא סחריה
מדחן? פנגו? מה זה?

בעולם המודרני זמן שווה כסף. כבר הבנו שרוכבים חוסכים המון זמן בכך שאינם עומדים בפקק, אך אם עלי לבחור את היתרון הגדול ביותר ברכיבה על כלי דו גלגלי - אין ספק שהוא יהיה החניה. נסיעה קצרה למרכז העיר ברכב משפחתי עלולה להתארך כפליים ואולי אף יותר - רק בגלל מציאת מקום חניה. בקטנוע הבעיה כלל לא קיימת - מגיעים ליעד הסופי, מורידים את הרגלית וזהו. לא צריך להוריד את החלון ולצעוק "יוצא/ת" למי שמתעטש ליד רכב או לתמרן טון ומשהו של מתכת ברוורס, העולם הופך לחניה אחת גדולה. מי שעבורו זמן הוא מצרך הכרחי, ימצא את הקלות והפשטות שבחניית דו"ג כפיתרון מושלם עבורו.



זו לא בושה לתדלק חמישה ליטרים, אחרי הכל - זה חצי מיכל. צילום: גיא סחריה
ומה עם צריכת הדלק?

באינטרנט ובמגזיני רכב קשה למצוא נתוני צריכת דלק אמיתיים של אופנועים וקטנועים, מה שמשאיר לעיתים את נתוני היצרן (במידה וסופקו) כנתון היחיד עבור הרוכש. עבדכם הנאמן בדק את צריכת הדלק בצורה המקיפה ביותר האפשרית ולפניכם התוצאות מחולקות לארבעה תדלוקים ולאופי שימוש שונה בקטנוע:

מיכל ראשון: 284.3 ק"מ, 10.43 ליטר. כיוון שמדובר ברכיבה הראשונה, היא התאפיינה ברכיבה רגועה שעיקרה נעשה בדרכים בינעירוניות.

מיכל שני: 292.5 ק"מ, 9.85 ליטר. הפעם התלוו לרכיבה מורכבים, מה שאמור היה לגרום לשינוי לרעה בצריכת הדלק, אך מסיבה שאינה ברורה הצריכה הראתה שינוי בכיוון ההפוך ככל הנראה בגלל שיפוע הכביש (עליה) בזמן התדלוק.

מיכל שלישי: 260 ק"מ, 11.55 ליטר. עיקר הרכיבה נערכה בתוך העיר ואופיה הפך אגרסיבי יותר, אך מה שהשפיע ככל הנראה על השינוי בצריכת הדלק ופתר את סימני השאלה מהמיכל הקודם, היה השיפוע ההפוך בתדלוק (ירידה).

מיכל רביעי: 278 ק"מ, 10.8 ק"מ. אופי הרכיבה ממשיך להיות בעיקרו עירוני ומאומץ, אך הפעם התדלוק נעשה במישור מה שהוביל לצריכת הדלק הריאלית ביותר.

בסיומם של ארבעה מיכלי דלק, ששילבו את אופי הנהיגה המקיף ביותר, ניתן לסכם בביטחון שצריכת הדלק האותנטית ביותר של הקטנוע עומדת על 26.15 קילומטרים לליטר אחד, שהם תוצאה מופלאה בהשוואה לרכבים משפחתיים ולעובדה שצריכת הדלק נעשתה ברובה תחת רכיבה מאומצת ובזמן מינימלי על הכביש.



נראה את הרכב המשפחתי שלכם מצטלם כך. צילום: גיא סחריה
שימושיות יומיומית ונוחות רכיבה

עדיין לא הומצא כלי התחבורה המושלם, וגם שינוי מספר הגלגלים לא עוזר לפיתרון. הויתור הכואב ביותר לרוכבי הדו"ג (מלבד מזגן) הוא ככל הנראה אי היכולת להעביר ציוד שהוא גדול יותר מתיק גב או ארגז לקטנוע. אמנם בקטנוע ה-3S היו שלל חללי אכסון ומקום מכובד לקסדה מלאה ומעיל מתחת למושב, אך מי שירצה לערוך קניות מדי שבוע בסופר השכונתי או טכנאי שצריך מקום לארגזי כלים, ימצא את מצוקת האכסון כעניין משמעותי. גם בצד הנוחות אנו נשארים על הצד השלילי. מי שמחפש נסיעה חלקה וספיגת זעזועים של רכב פרטי על כלי דו"ג - לא ימצא אותה. אמנם תנוחת הישיבה על מושב ה-3S של דיאלים נוחה מאוד ומתאימה גם לגבוה שכמותי (193 ס"מ), אך בניגוד לרכב שיש לו צמיגים רכבים שמבליגים על שקעי ביוב או כביש משובש, גלגלי הקטנוע הדקים נכנסים היטב לתוך המהמורות, ומה שבולמי הזעזועים לא מצליחים לסנן מועבר ישירות לרוכב.

כמה כואב בכיס?

מאבק מחירי הביטוח יצר בתודעה הציבורית עלות אחזקה גבוהה לכלים הדו-גלגליים. שקלול של כל העלויות מראות דווקא תמונה שונה. מחיר הביטוח לכלי בנפח של 51-250 סמ"ק עומד על מעט יותר מ-4000 ש"ח, ומי שירצה נפח גדול יותר ישלם כבר קרוב יותר ל-6000 ש"ח, כל עוד מדובר בנהג יחיד - אכן סכום לא קטן. מנגד לעלות הביטוח היקר, הטסט השנתי עומד על כחמישית מעלות הטסט לרכב פרטי מה שמקזז את הפרשי הביטוח. שאר ההוצאות, כמו דלק טיפולים וחלפים, קטנות יותר בקטנוע מה שמתבטא בחיסכון של מאות ואף אלפי שקלים בשנה, מבלי להזכיר תשלומי חניה או דו"חות.

קשה לסכם, אבל ננסה

כמו הרבה אחרים בסביבתי הקרובה, גם אני פנטזתי המון זמן לעלות על דו גלגלי ולרכוב לעבר האופק כשהרוח מנפנפת את מעיל העור שעליי ואת הבלורית הדמיונית. המציאות של רוכבי הכלי הדו-גלגליים מורכבת הרבה יותר ואוגרת בתוכה המון יתרונות וחסרונות שמשתנים בין אדם אחד למשנהו. החסרונות הבולטים הם הסכנה שאורבת בכל פינה ונוחות פחותה לעומת רכב פרטי, והיתרונות הם חיסכון אדיר בזמן ובעלות תחזוקה נמוכה מאוד לעומת רכב פרטי. בסיומו של חודש בחברת הקטנוע שסופק לי על ידי אלבר מוטו, יבואנית דיאלים לארץ, אני יכול לומר שנהניתי מכל רגע מחברתו, ולאחר כאלפיים קילומטרים של שימוש יומיומי מאסיבי, אפשר לסכם שתחום הדו גלגלי מספק חווית התניידות שונה לחלוטין מכלי הרכב הפרטיים, בצד החיובי של העניין..

אם כך הפיתרון הוא בעיקרו כלכלי. מי שבאפשרותו הפיננסית לצרף כלי דו גלגלי למשפחה בנוסף לרכב המשפחתי, ייהנה מכל העולמות. לממהרים והחסכנים, כלי דו"ג ייתן את המענה היעיל ביותר כיום, ולחובבי המזגן, הנוחות והביטחון - אין תחליף לקופסת המתכת המשפחתית.






חזרה
אימייל:
שלח לי את הפרטים
חזרה
שם פרטי(חובה):
שם משפחה (חובה):
שם משתמש(חובה):
סיסמה(חובה):
אישור סיסמא(חובה):
אימייל(חובה):
כתובת:
עיר:
טלפון:
סלולרי:
תאריך לידה:
שפת אם:
עדכונים במייל?:
הרשם