קילומטר לליטר - פורטל רכב : אלפי רכבים ואופנועים , כתבות , חדשות , מחשבונים , השוואות רכבים , נתוני רכב , צריכת דלק אמיתית ועוד.
דגמים חמים: טויוטה קורולה  | סוזוקי בלנו  | סובארו B4  | אופל אסטרה  | רנו מגאן  | סיטרואן ברלינגו‏  | יונדאי אקסנט  | פולקסווגן פולו  | מאזדה 3
XMLHeb 1
יצרן
דגם
שנה
תת דגם
חיפוש רכב חופשי (יצרן ודגם)
הודעות מערכת
  • 08/14/2017 מחיר בנזין אוקטן 95
    5.94 ש"ח בשירות עצמי

    6.13 ש"ח כולל שירות

  • 08/14/2017 מחיר סולר
    7.32 ש"ח

    (ממוצע תחנות)

הרכבים הנצפים ביותר החודש
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    16.1 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    9933
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    15.8 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    9769
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    20.4 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    9733
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    16.6 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    9668
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    15.8 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    9592
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    16.1 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    9428
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    16.1 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    9321
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    16.1 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    8633
מזיני התכנים המובילים
  • גורג כלדאוי
  • נתנאל מכלוף
  • גיא באור
  • saar noy
  • רון כהן
  • דביר קלומיטי
  • כאמל חגאזי
  • מייקל מירסקי
  • נועם כהן
עמוד ראשי >> כתבות מעולם הרכב מארבעה יוצאים שניים, כתבה ראשונה בסדרה

מארבעה יוצאים שניים, כתבה ראשונה בסדרה

תאריך הפרסום: 30/9/13
| כותב המאמר: גיא סחריה

פקקים, דלק, חניה, דו"חות - לא חסרות סיבות למעבר מארבעה גלגלים לשניים, אך מה באמת כולל השינוי הנכסף על כל רבדיו, והאם הוא באמת משתלם? גיא סחריה, כתב האתר של "קילומטר לליטר" עבר את התהליך משלב הפנטזיה ועד לתמרון בין המכוניות. לפניכם המסקנות.


כמעט ואין נהג רכב שלא מפנטז על מעבר מרכב משפחתי לרכב דו גלגלי. המציאות הישראלית מכתיבה לנו שלל סיבות למעבר שכזה - מחירי הדלק מזנקים מדי יום, מרכזי הערים הופכים צפופים יותר ויותר ושיירות רוכבי הדו-גלגלי שעוקפות אותנו בפקקים משאריות אותנו, נהגי הרכבים הפרטיים, אכולי קנאה. אז נכון, לא כולם יכולים להרשות לעצמם את המעבר מסיבות שונות (כלכלית, משפחתית, גופנית) אבל תמיד כיף להשתעשע עם המחשבה או אפילו לקנות כלי "קטן" בנוסף לרכב קיים.

עם זאת המון סימני שאלה סובבים סביב המעבר מרכב משפחתי לקטנוע/אופנוע - הוצאת רישיון, עלויות קניה ואחזקה, בחירת כלי נכון, בטיחות וביטוחים, טיפולים, פרקטיקה מעשית ומה לא. בסדרת הכתבות הקרובה אשתדל לענות על כל השאלות ולפזר את העננה שאופפת המעבר הנחשק.



הדרך אל האושר רצופת מכשולים. צילום: גיא סחריה
הליך הוצאת הרישיון

בראשית ברא משרד התחבורה את הטופס הירוק. כמו כל הליך רשמי במדינת ישראל, גם כאן בירוקרטיה עומדת בפתחו של התהליך. את הטופס הירוק ניתן להנפיק בנקודות שמוכרות על ידי משרד התחבורה, לרוב בחנויות אופטימטריה שמבצעות גם בדיקת ראיה שגרתית. בדיקת הראיה עולה לרוב 50 שקלים, בעוד הטופס הירוק ניתן בחינם, לאחר מכן צריך להחתים את רופא המשפחה על כשירות רפואית להוצאת רישיון נהיגה. בעלי רישיון קיים ייאלצו לבקר גם ברשות הרישוי לצורך הוצאת פטור ממבחן תיאורטי.

קיימות שלוש דרגות רישיון כשמדובר בדו-גלגלי, ומומלץ לחשוב כבר בתחילתו של התהליך על אופי השימוש ועל דרגת הרישוי שתתאים לצרכי הנהג/רוכב. מי שלא מתכוון לצאת מתחומי העיר יסתפק בדרגת הרישיון הנמוכה - A2, עם זאת מי שמרבה להרכיב ונוסע לרוב בדרכים בינעירוניות, מומלץ להוציא את דרגת האמצע A1 לכל הפחות. להלן הדרגות והשוני ביניהן:

A2 - היתר נהיגה על כלי דו גלגלי שמנועו מוגבל ל-14.6 כ"ס (11 קילוואט) ונפחו לא עולה על 125 סמ"ק. מי שבבעלותו רישיון נהיגה על רכב פרטי פטור ממבחן תיאוריה ומשיעורי נהיגה, ויכול לגשת ישירות למבחן השליטה שנערך במגרש סגור. עם זאת מומלץ לקחת מספר שיעורים כדי לרכוש מעט פרקטיקה לפני המבחן.

A1 - היתר לאופנוע/קטנוע שאינו מוגבל בנפח אך הספקו לא עולה על 33 כוחות סוס (25 קילוואט). בעלי רישיון נהיגה קיים פטורים ממבחן תיאורטי, אך מחויבים ב-15 שיעורי נהיגה ומבחן מעשי שכולל מבחן שליטה וטסט בכבישים ציבוריים. מי שבבעלותו רישיון A2 מחויב בשמונה שיעורים בלבד.

A - רישיון ללא הגבלת נפח או הספק. ניתן להוציאו רק למי שבבעלותו רישיון A1 לפחות שנה וגילו מעל 21. המבחן זהה לזה שבדרגה הקודמת, רק שלפניו ישנה חובה של 8 שיעורי נהיגה בלבד.

כיוון שאני בחור גדול מימדים, גר בפרברי ירושלים ההררית ומרבה לנוע בדרכים בין-עירוניות, הלכתי על רישיון הביניים-A1 מה שאומר שנאלצתי לעבור 15 שעורים במגרש האופנועים, בו עשרות כלים נדחקים בין הקווים הצפופים, עליהם רוכבים שחושבים שהם שליחי פיצה מנוסים או  ולנטינו רוסי בגמר אליפות העולם. 15 שיעורים בתנאים הנ"ל ותחת השמש הקופחת של חודשי יולי-אוגוסט הם לא התנאים האידיאליים להוצאת רישיון, ולא אוכל לומר שהייתי ממליץ על החוויה, אך זו ההקרבה אותה צריך לעבור כל רוכב בדרכו אל החופש המוטורי.



הטופס הירוק. כאן הכל מתחיל.
בוחרים גלגלים

שלב בחירת הכלי הנכון הינו הכרחי ומחייב התייחסות. מי שנחלצו לעזרתנו בבחירת הכלי הנכון היו אלבר מוטו, היבואנים החדשים של חברת דיאלים(Daelim)  הדרום-קוראנית. למרות שמדובר בחברה חדשה בשוק הישראלי, אלבר מוטו, שחוגגת בימים אלה מכירה של 1000 אופנועים מאז החלה פעילותה, מציעים שבעה דגמים שונים בעלי מנועים 125-250 סמ"ק, בהם קטנועים ואופנועים מסוגים שונים. את הכלי המתאים עבורי, S3 Advance , בחר משה רוקח, מנהל פעילות דיאלים בארץ ואיש בעל עבר עשיר בתחום הדו גלגלי שגם תרם מזמנו והתפנה לראיון גדוש טיפים עבור רוכבים חדשים:



תנו לי ל'! או שלא....
אז מי אתה משה רוקח?

"אני קודם כל אופנוען. בעברי התחרתי ברכיבת מרוצים בארץ ובחו"ל במדינות כמו איטליה ויוון. זכיתי במקום השני באליפות ישראל. אוהב את תחום הדו-גלגלי וחי אותו מדי יום. מבחינה מקצועית עבדתי 12 שנים ב"עופר אבניר" שם ניהלתי את מותג 'סוזוקי' ו'אפריליה'."

אלבר בחרה דווקא בחברת דאלים, כשיש עוד הרבה חברות עם פוטנציאל, למה דווקא אותם?

" דיאלים הנו תאגיד בינלאומי ענק העוסק במספר רב של תחומים מלבד אופנועים, בין השאר גם בנייה של גשרים וכורים אטומיים. דיאלים מוטורס הנה חברת הבת של התאגיד וחולשת על כ-60% מנתח שוק הדו גלגלי בדרום קוריאה עם אופנועים איכותיים ואמינים ביותר. בכל הנוגע לישראל, שוק הדו-גלגלי בארץ נשלט באופן אבסולוטי על ידי כלים בנפח של 125-250 סמ"ק. דיאלים הקוריאנית מייצרת כלים עד נפח של 250 סמ"ק ומציעה מבחר עשיר של 22 דגמים. למרות שיש פוטנציאל גדול בשוק הישראלי, נמסרים מדי שנה רק כ-15,000 כלים, כשבזמנים טובים יותר ניתן לראות נתוני מסירה מכך גבוהים יותר. חדירה של מותג איכותי כמו דיאלים לשוק יכולה לעורר את נתוני המכירות."

מה יגרום דווקא לדאלים להפוך למותג מנצח, הגב החזק של אלבר?

"לאלבר, כחברה מבוססת, יש יתרונות משמעותיים בשוק. העובדה שהיא מציעה ליסינג לאופנועים וקטנועים, בנוסף לרכישה או מימון שקיימים כיום בשוק, נותן לה יתרון משמעותי על פני המתחרים והופך אותה לאטרקטיבית יותר עבור רוכבים חדשים."



מגרש הלימוד. לא החוויה הכי מהנה. צילום: גיא סחריה
שני עשורים המותג לא יובא לארץ, מה התפיסה לגבי המותג - "אופנוע עם פדלים"?

"באותה תקופה שדיאלים יובאה ארצה, היא לא הייתה שונה משום חברה אחרת, כדוגמת פיאג'יו C או כל חברה דו גלגלית אחרת. הבעיה נעוצה בעובדה שהפסיקו להביא את דיאלים בתקופה של ה'פדלים', לכן התפיסה אודותיה נשארה מותאמת לדגם האחרון שנסע בישראל, בניגוד לפיאג'יו שהכלים שלהם המשיכו להגיע באופן סדיר לארץ".

האם נתח השוק שצבר "דאלים" בדרום קוריאה, 60%, הוא פנטזיה מופרכת בשוק הישראלי או שמדובר באופציה ריאלית? אפקט העדר של השוק הישראלי ניתן לפיצוח?

"דיאלים מיוצרת בקוריאה, וככזו  צפוי שיתרון הביתיות שלה יצבור לה נתח שוק ברמה הזו. כיוון שהכלים של דיאלים לא מיוצרים בארץ, קשה לחזות תחזית אופטימית כזו, אבל השאיפה הריאלית שלנו היא שתוך שלוש שנים דיאלים תהפוך למותג השלישי בגודלו בארץ. נתוני מסירות אוגוסט האחרון כבר צייר תמונת שוק דומה ואף חסרו לנו מספר כלים בודדים בכדי להתברג במקום השני."

לחברה ישנם 22 דגמים שונים, כרגע אתם מייבאים 7 (שגם זה מרשים בתור התחלה), יש תחזיות ליבוא דגמים נוספים?

"הכלים שאנו מייבאים מיוצרים אך ורק בדרום קוריאה. החברה אמנם מייצרת גם בסין אך הדבר מתבטא באיכות נמוכה יותר שבשלב זה לא מעוניינים להביא ארצה. כל הכלים שאנחנו מייבאים עוברים ביקורת קפדנית במפעלי החברה בדרום קוריאה והדבר מתבטא ברמת אמינות גבוהה שכבר מוכיחה את עצמה על כבישי ישראל."

בחודשים הספורים בהם פועלת אלבר מוטו, נתוני המכירות עומדים בציפיות?

"הצפי שלנו לשנת החדירה הראשונה היה 800 כלים בשנה. עד כה, כחצי שנה לפעילות החברה עברנו את הצפי ואנו עומדים על 1000 כלים שנמסרו ללקוחות - פי שניים מהצפי."



מתי יוצאים לדרך? צילום: גיא סחריה
הכתבה עוסקת בכניסה לתחום הדו"ג מראות עיניו של נהג חדש, על קצה המזלג - מה הטיפים שאתה מעוניין לתת למי שזה עתה הוציא רשיון ועומד לקנות כלי חדש?

"מי שרק הוציא רשיון ועומד לקנות כלי חדש, חייב להתאים אותו לצרכים שלו ולהגדיר את הצורך - מרבית האנשים יסתפקו ב-125 סמ"ק המיועד לנסיעה בתוך העיר וישמש בדרך כלל ככלי רכב שני במשפחה. סיבה מרכזית נוספת לבחירה ב125 סמ"ק היא שהכלים הללו השתפרו פלאים ומסוגלים לבצע כמעט הכל. מי שצריך להרכיב לעיתים קרובות או נדרש לנסיעות בינעירוניות, ירצה כלי שיתאים יותר לצרכים הללו, כדוגמת ה-S3  שלנו. טיפ נוסף שאני ממליץ עליו הוא שימוש במיגון אמיתי - לא להתפשר על אביזרים פשוטים ותמיד להשתמש בשילוש הקדוש - קסדה, מעיל, כפפות. לכל אחד מהם תפקיד חשוב לשמור על הנהג בריא ושלם ואסור להתעלם מכך."

למה שאוותר על המושב המפנק והמזגן של רכב משפחתי לטובת דו"ג?

"יש דברים שרכב לעולם לא יוכל להציע. חניה כמעט בלתי מוגבלת, ביטול פקקי תנועה, חסכון בהוצאות דלק שמגיעות לאלפי שקלים בשנה, תחושת החופש והזמינות... לא חסרות סיבות"

עם כל הסיבות שציינת כרגע, למה לא כל עם ישראל בעצם מוותר על שני גלגלים ועובר לקטנוע/אופנוע?

"יש לכך מספר סיבות. קודם כל אנו רואים שהפערים מול הרכב ה-4 גלגלי בתצרוכת הדלק הצטמצמו, לצד מחירי הקנייה שירדו משמעותית עם כניסת הרכבים הידניים הקטנים. בנוסף, כלי תחבורה אלטרנטיביים כגון האופניים החשמליות הפכו לפופולאריים בשנים האחרונות וסיפוק פתרון תחבורתי זול. דבר נוסף שמשפיע הנו התדמית הבעייתית של סכנת הרכיבה בקטנועים שמצמצמת את פוטנציאל הגידול של השוק. עם זאת אני חייב לומר שאין כל סיבה שישראל לא תשתווה לשאר מדינות הים התיכון במספר רוכבי הקטנועים שלה ביחס לשאר כלי הרכב.  

מה לגבי הסכנות שאורבות על הכביש לרוכבי הדו"ג?

"צריך להבין - אומנם סביבת הרכיבה היא הגורם המרכזי המשפיעה על התרחשותן של תאונות בדו גלגלי אך האחריות על מניעתן כמעט תמיד מוטלת על הרוכב שצריך לצפות את כל הטעויות של כל הנהגים ולרכוב על פיהן. בשנים האחרונות אנו רואים חדירה של מערכות בטיחות כדוגמת ABS ובקרת משיכה שעוזרות פלאים במצבים בעייתיים ויהפכו עם הזמן לסטנדרט בכלים דו גלגליים. מלבד זאת ישנם קורסי רכיבה מתקדמת שמדמים מצבי חירום במגרש סגור והם מומלצים לכל רוכב שרוצה להיות בטוח יותר על הכביש.נהיגה על אופנוע יכולה להיות הרבה פחות מסוכנת ממה שהיא ,אם הרוכב מקפיד על יתר זהירות ואחריות, צפייה של התנהגות כלי הרכב והקפדה על כללי התנועה."

*הרחבה אודות שימוש בציוד הגנה ובחירת ציוד מתאים, בקישור הנ"ל



הכלי אותו קיבלנו להתנסות ראשונית. צילום: גיא סחריה
אז מה הכלי שאתם נותנים לי לנסיון, ומדוע?

"אתה תקבל את ה-S3 Advance 250 סמ"ק. זהו כלי מתאים מאוד לרוכב הישראלי ובחרנו אותו בקפידה. הוא חזק ומהיר עם 26 כ"ס ובעל מערכת בלימה איכותית ואמינה. רמת הגימור שלו גבוהה והוא מגיע עם רשימת אבזור נדיבה הכוללת את המפתח החכם שמאפשר התנעה בלחיצת כפתור ומיתר את השימוש במפתח מסורתי. בסך הכול ה- S3  יספק לך חווית נהיגה רגועה וחלקה, גם בעיר וגם בדרך בינעירונית. התמורה שהכלי הזה נותן למחיר היא טובה מאוד.


על עלילותיי ברחובות העיר ועל השימוש השוטף בכלי הדו"ג, תוכלו לקרוא בכתבה הבאה.


משה רוקח, מנהל פעילות דיאלים בישראל.



חזרה
אימייל:
שלח לי את הפרטים
חזרה
שם פרטי(חובה):
שם משפחה (חובה):
שם משתמש(חובה):
סיסמה(חובה):
אישור סיסמא(חובה):
אימייל(חובה):
כתובת:
עיר:
טלפון:
סלולרי:
תאריך לידה:
שפת אם:
עדכונים במייל?:
הרשם