קילומטר לליטר - פורטל רכב : אלפי רכבים ואופנועים , כתבות , חדשות , מחשבונים , השוואות רכבים , נתוני רכב , צריכת דלק אמיתית ועוד.
דגמים חמים: טויוטה קורולה  | סוזוקי בלנו  | סובארו B4  | אופל אסטרה  | רנו מגאן  | סיטרואן ברלינגו‏  | יונדאי אקסנט  | פולקסווגן פולו  | מאזדה 3
XMLHeb 1
יצרן
דגם
שנה
תת דגם
חיפוש רכב חופשי (יצרן ודגם)
הודעות מערכת
  • 04/09/2016 מחיר בנזין אוקטן 95
    5.96 ש"ח בשירות עצמי

    6.15 ש"ח כולל שירות

  • 04/09/2016 מחיר סולר
    7.21 ש"ח

    (ממוצע תחנות)

הרכבים הנצפים ביותר החודש
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    15.8 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    11005
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    16.1 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    10107
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    16.6 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    9961
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    20.4 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    9852
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    16.1 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    9844
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    15.8 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    9811
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    15.8 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    9568
  • ציון ירוק:
    153
    צריכת דלק בפועל:
    11.23 [ק"מ/ל]
    צריכת דלק יצרן:
    16.1 [ק"מ/ל]
    מספר צפיות:
    8315
מזיני התכנים המובילים
  • גורג כלדאוי
  • יוחאי שמר
  • saar noy
  • itzik barel
  • נתנאל מכלוף
  • גיא באור
  • אלכס בורדו
  • גנדי טבקין
  • רון כהן

מילון מושגים

| כותב המאמר: מערכת "קילומטר לליטר"

כדי להתמצא קצת במושגים הרבים של עולם הרכב וצריכת הדלק, לפנינו מס' מושגים.


מנוע בעירה פנימי – מנוע השורף דלק והופך את אנרגיית החום הנוצרת לאנרגיית לחץ, אשר מנוצלת לביצוע עבודה מכנית. "בעירה פנימית" על שום ששריפת הדלק והעבודה המכנית מעשות בתוך המנוע עצמו, בניגוד למנוע בעירה חיצונית, ששריפת הדלק מתבצעת במכלול נפרד, לדוגמא דוד קיטור. מנועי בעירה פנימית כוללים מנועי דיזל ובנזין, טורבינות גז ומנועים סילוניים. פעולת מנוע הבעירה הפנימית תלוי בתהליך הבעירה שבו הדלק, בד"כ בשילוב עם אויר, יוצר ריאקציה כימית שמספקת אנרגיה שבאה לידי ביטוי בכוח הנעה. 

מנוע בנזין – מנוע בעירה פנימי בוכנאי המשמש מגוון רחב של כלי רכב, ובעיקר מכוניות ואופנועים. המנוע הומצא ב – 1876. מנוע הבנזין פועל על תערובת של בנזין ואוויר, דוחס ומצית אותה. יחס הדחיסה שמנועי בנזין עומד על 1:8-1:12, כלומר, על כל יחידה של בנזין, תהיינה 8-12 יחידות אויר. עד לפני עשור או שניים, רוב מנועי הבנזין השתמשו בקרבוראטור, שהיה אחראי על יצירת תערובת בנזין-אויר, אך כיום, מנועי הבנזין, בדומה למנועי הדיזל משתמשים בהזרקת דלק. ככלל, צריכת הדלק במנועי בנזין תהיה גבוהה יותר ממנועי דיזל. 

מנוע דיזל – במנוע הדיזל הומצא כ – 16 שנה לאחר מנוע הבנזין, ע"י מהנדס גרמני בשם רודולף דיזל. בסוג מנוע זה, הבוכנה שואבת לתוך הצילינדר אויר נקי ודוחסת אותו בלחץ גבוה שמעלה את טמפרטורת האויר. לבסוף מוזרקות לאויר החם טיפות סולר שיוצרות שריפה. בחלק ממנועי הדיזל ישנו פלאג שתפקידו להביא את המנוע לטמפרטורה גבוהה דיו להצתת האויר הדחוס. במנועי דיזל, יחס דחיסת האוויר גבוה יותר ממנועי בנזין, ועומד כל 1:14-1:25, כלומר, על כל יחידת סולר 14-25 יחידות אויר. בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת בפופולאריות רכבים פרטיים בעלי מנוע דיזל, בעיקר באירופה בה שיעורם מגיע קרוב ל – 50%. התאמת מנועי הדיזל למכוניות פרטיות הגיע לאחר "שידוכו" של הטורבו למנועים אלה, שנקראים היום טורבו-דיזל. היות ועיקר כוחם של מנועי הדיזל בא לידי ביטוי בסל"ד נמוך, התאמת הטורבו מוצלחת היות והוא נכנס לפעולה בסל"ד גבוה יחסית, שבו כבר מומנט המנוע מעבר לשיא. למנועי הדיזל ישנם מס' יתרונות על מנועי הבנזין, שהבולט מביניהם הוא החיסכון בדלק. כלומר על כל ליטר סולר ניתן לנסוע יותר ק"מ מאשר על כל ליטר בנזין. עם זאת, מנועי הדיזל גדולים ומרעישים יותר, אם כי בשנים האחרונות ישנה התקדמות גדולה בהפחתת הרעשים ממנועים אלה. -



4 הפעולות של מנוע בעירה פנימי - יניקה, דחיסה, עבודה ופליטה (משמאל לימין)

הספק המנוע וכ"ס – הספק המנוע הוא כוח המנוע. כוח סוס (כ"ס) הינה המידה המציינת את הספקו של המנוע. יחידה זו איננה חלק ממערכת היחידות הבינלאומית ואינה בשימוש מדעי. יחידת ההספק המדעית הרשמית היא וואט (W), שיחס ההמרה ביניהן הוא 1 כ"ס = 745 (W) = 0.745 (KW). נתון הספק המנוע, תמיד יהיה מצוין ביחס למהירות המנוע, לדוגמא, סובארו אימפרזה סדאן 1.6, מציגה נתון של 5200/95 כ"ס/סל"ד. כלומר, ב – 5200 סיבובי מנוע לדקה, מתקבל הספק מירבי של 95 כ"ס. המנוע המונח "brake horse power" מציין מדידת ההספק שמפיק המנוע ללא אובדן כוח במערכות הרכב האחרות כגון הגיר, משום שבפועל, ההספק שמגיע לגלגלים הוא נמוך מהמוצהר במנוע. 

מומנט (מומנט פיתול - Torque) – בלא להיכנס להסברים פיזיקליים ומכניים מסובכים, נאמר כי נתון המומנט מייצג את גמישותו של המנוע, במילים אחרות, יכולת המנוע לספק כוח ברצועת סל"ד כמה שיותר רחבה. באופן פשטני ניתן לומר כי ככל שהמומנט גבוה יותר, הרכב יאיץ מהר יותר. גם נתון המומנט ניתן ביחס למהירות סיבוב המנוע (סל"ד) ומוצג ביחידות של קג"מ/סל"ד. אם ניקח לדוגמא את אותה אימפרזה מ"הספק המנוע וכ"ס", נתון המומנט שלה עומד על 3600/14.6 קג"מ/סל"ד.


סובארו אימפרזה

אוקטן – פחמימן בעל 8 אטומי פחמן. אוקטן הוא גם המאפיין החשוב ביותר בבנזין ודירוגו מסמל עד כמה הבנזין חסין בפני פיצוץ מוקדם (ככל שפיצוץ הבנזין מאוחר יותר, כך יעילות המנוע עולה). יחידת האוקטן הומצאה ע"י הכימאי ראסל מרקר. בארה"ב דירוג האוקטן שונה במקצת ונמוך ב – 5 יחידות משאר העולם, כלומר בנזין באוקטן 90 בארה"ב יהיה שווה לאוקטן 95 בארץ. דירוג האוקטן יכול להיות גבוה מ – 100, כפי שמשתמשים בדלק מטוסים או בזה שמשמש מנועי מוכניות המירוץ. השימוש בבנזין בעל דירוג אוקטן גבוה מאפשר למנוע לפעול ביחס דחיסה גבוה יותר, דבר שמשפיע ישירות על הספק המנוע. לרוב, מנועים המונעים בעזרת בנזין בעל אוקטן גבוה יותר, הספקם יהיה גבוה יותר (לא ככלל). ולבסוף שבירת מיתוס – ישנם כאלה שחושבים כי שימוש בבנזין באוקטן גבוה יותר, ישפר את ביצועי המנוע ויקטין את צריכת הדלק. הדבר אינו הנכון. מנועים תמיד יפעלו טוב יותר כאשר כמשתמשים ברמת האוקטן שהיצרן קבע. - יחס דחיסה של מנוע 

נפט – מקור המילה בעברית נגזר מהמילה הפרסית "נאפאטה" – שפירושה לזרום, ואילו בלטינית נראה petroleum שפירושו שמן האבן. הנפט הינו נוזל דליק סמיך בצבע חום כהה או ירוק כהה ובעל ריח אופייני, אשר נמצא בנקודות מסוימות ברובד העליון של קליפת כדור הארץ. הוא מורכב מתערובת פחמימנים שונים, בעיקר ממשפחת המתאן, אך יכול להשתנות במראה שלו, בהרכבו ובתכונותיו. בבתי הזיקוק מזקקים את הנפט ומייצרים את תוצריו השונים (בנזין סולר וכדומה). התיאוריה הרווחת היא שמקורו של הנפט הוא בשרידי יצורים ימיים עתיקים שהצטברו בקרקעית האוקיינוסים במשך מאות מיליוני שנים. היות ושרידים אלו לא היו נגישים לחמצן (שישרוף את המרכיבים הביולוגיים) וליצורים אחרים (שיאכלו ויפרקו את החומר), חלו שינויים כימיים שיצרו את הנפט.

בנזין – תערובת נוזלית המופקת מנפט ומורכבת בעיקר מפחמימנים. הבנזין משמש כדלק למנועי בעירה פנימית. הבנזין הוא דלק נדיף יותר מסולר, בשל מרכיביו הבסיסיים ובשל תוספיו השונים. הבנזין בארץ מגיע ב – 3 רמות דירוג – 95, 96 ו – 98, שהאחרון יקר ונדיר משמעותית מהשניים הראשונים. בקרוב יופסק שיווקו של בנזין 96, שמשמש רכבים מתחת לשנתון 1994, בשל העובדה שהוא מזהם יותר. 

סולר – תוצר נוסף של הנפט הינו הסולר. טמפרטורת הזיקוק וצפיפותו של הסולר, עולים על אלו של הבנזין. כמו כן, בעת בעירה הסולר משחרר אנרגיה גבוהה יותר מהבנזין. בשל תכונות אלה ואחרות, מנועי דיזל (המונעים ע"י סולר), מסוגלים לחסוך 40% בצריכת הדלק לעומת מנוע בנזין זהה. , יתרון נוסף שיש לסולר על הבנזין, הוא בפליטת פחמן דו-חמצני, ששיעורו במנוע דיזל נמוך יותר מאחיו לוגם הבנזין. מאידך, סולר מכיל שיעור גבוה יותר של גופרית, שגם היא מזהמת את הסביבה. הסולר משמש להנעת מנועי דיזל, שכיום משמשים במגוון רחב של כלי רכב, מהכבדים ביותר ועד מכוניות קטנות.

חבית נפט – כאשר אנו שומעים במדורי הכלכלה "מחירה של חבית נפט...". האם שאלתם את עצמכם כמה תכולתה של חבית נפט? חבית נפט מכילה כ – 159 ליטר או 42 גלונים אמריקאיים. 
 


"מחירה של חבית נפט..."

תוספי דלק – נוזלים אשר מוסיפים אותם לדלק ותפקידם לייעל את צריכת הדלק ועבודת המנוע, להוריד פיח בחלקי במנוע הפנימיים ולהפחית את זיהום האויר שהרכב פולט. 

אופ"ק (opec – organization of the petroleum exporting countries) - ארגון המדינות המייצאות נפט. חברות בארגון – אקוודור, וונזואלה, אנגולה, ערב הסעודית, אלג'יריה אינדונזיה, עירק, כווית, אירן, קטר, ניגריה ואיחוד האמירויות. הארגון מתפקד כקרטל בהפקה וייצוא נפט בעולם, ומחזיק כ – 75% מעתודות הנפט בעולם, אך מפיקות שליש מהנפט בעולם. בזכות התאגדות זו, יש בידי הארגון לקבוע את קצב הפקת הנפט, מחירו, זיכיונות לחברות נפט, ובעצם למנוע תחרות אמיתית בין מפיקי הנפט בעולם. עד מלחמת יום כיפור, הארגון היה חסר השפעה בעולם, אך בעקבות חרם הנפט שאופ"ק הכריז בתקופה המלחמה, מחירי הנפט האמירו ובתוך 7 שנים האמירו המחירים ב – 1000%!. מאמצע שנות ה – 80, אופ"ק החל להיחלש, בעקבות גילוי עתודות נפט גדולות בים הצפוני, אך מתחילת שנות ה- 2000, נשיאה הנבחר של וונוזואלה, הוגו צאווס, מנסה בכל מאודו להחזיר עטרה ליושנה. מטה אופ"ק יושב בוינה שבאוסטריה.











חזרה
אימייל:
שלח לי את הפרטים
חזרה
שם פרטי(חובה):
שם משפחה (חובה):
שם משתמש(חובה):
סיסמה(חובה):
אישור סיסמא(חובה):
אימייל(חובה):
כתובת:
עיר:
טלפון:
סלולרי:
תאריך לידה:
שפת אם:
עדכונים במייל?:
הרשם